Kampanie społeczne

Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu

Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. Święto narodziło się z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień powstrzymali się od palenia  papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez sięgania po papierosa.

W wyniku  powodzenia w/w przedsięwzięcia  Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada za Dzień Rzucania Palenia. Idea dnia, w którym zachęca się palaczy do zerwania z nałogiem, przyjęła się także w innych krajach, od 1991 także w Polsce. Oczywiście 24 godziny nie wystarczą – mają jedynie zachęcić do całkowitego porzucenia nałogu.

 

Światowy Dzień bez Tytoniu

Corocznie, począwszy od 1988 roku -  31 maja -  obchodzony jest Światowy Dzień bez Tytoniu. Realizowana akcja jest częścią programu Europy wolnej od dymu tytoniowego, która  został przyjęta na Konferencji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Podstawowym celem podejmowanych działań jest  zwrócenie uwagi na aspekty zdrowotne, społeczne, ekonomiczne palenia tytoniu.

 

Światowy Dzień Zdrowia – 7 kwietnia

Na pamiątkę powstania  Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – 7 kwietnia każdego roku obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Jego celem jest zwrócenie szczególnej uwagi społeczności międzynarodowej na największe zagrożenia dla zdrowia publicznego oraz pojawiające się nowe problemy zdrowotne społeczeństw na całym świecie. Corocznie WHO określa nowe hasło poruszające najważniejsze kwestie zdrowotne. W 2013 r skupiono się na problemach związanych z chorobami układu krążenia – „Zdrowe bicie serca”.

Kampania „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”

„Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”  to kontynuacja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

 

Celem kampanii jest podniesienie  wiedzy i świadomości Polaków w zakresie podejmowanych przez nich decyzji zakupowych, szczególnie w tym trudnym czasie jak pandemia wirusa SARS CoV-2.

Kupując produkty z oznaczeniem „produkt polski” konsumenci mogą mieć pewność, że zakupiony przez nich produkt został wyprodukowany w Polsce i z użyciem krajowych surowców. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie, a w efekcie przyczynia się także do budowania patriotyzmu konsumenckiego i wsparcia sprzedaży polskiej żywności.

Więcej informacji o kampanii znajdą Państwo na stronie: www.polskasmakuje.pl

 

Źródło: WSSE Kraków

Kampania "Narkotyki i dopalacze zabijają"

2 kwietnia 2019 roku ruszyła ogólnopolska kampania pt. "Narkotyki i dopalacze zabijają", której hasło brzmi "Szkoda Ciebie na takie patoklimaty". Kampania jest adresowana przede wszystkim do młodych ludzi.

W ramach kampanii „Narkotyki i dopalacze zabijają” powstał spot filmowy. Jego twórcy zwracają uwagę na poważne zagrożenie życia i zdrowia, jakie niosą ze sobą nowe substancje psychoaktywne. – Narkotyki i dopalacze zabijają. Zarejestrowano kilka tysięcy zgłoszonych zatruć dopalaczami. To więcej, niż jest polskich youtuberów. Dragi mogą powodować depresję, zmiany skórne, wymioty, duszności, drgawki, zatrzymanie serca i bolesną śmierć – także w trakcie snu. Szkoda Ciebie na takie patoklimaty – przestrzegają autorzy kampanii.

 

W przekazie kampanii zwrócono również uwagę na coraz większą trudność w rozpoznawaniu nowych, nieznanych substancji, tzw. „dopalaczy”, które są nielegalnie rozpowszechniane pod pretekstem „celów kolekcjonerskich”. Autorzy kampanii przestrzegają młodych i ciekawych świata ludzi przed przestępcami, którzy narażają ich na utratę zdrowia, a nawet życia – czerpiąc z tego spore zyski.

Elementem kampanii jest także konkurs na mem internetowy i animację w formacie GIF. Prace mają dotyczyć zapobiegania oraz przeciwdziałania uzależnieniu od narkotyków i dopalaczy. Konkurs przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży do 18 roku życia. Szczegółowe informacje o konkursie oraz regulamin znajdują się na stronie internetowej razembezpieczniej.mswia.gov.pl w zakładce poświęconej kampanii.

Kampania „Narkotyki i dopalacze zabijają” to także szereg inicjatyw odbywających się na poziomie lokalnym. MSWiA zwróciło się do Policji oraz wszystkich wojewodów o współpracę i podejmowanie działań w ramach kampanii, m.in. poprzez organizację spotkań profilaktycznych z dziećmi i młodzieżą.

Ogólnopolskie działania w ramach kampanii są zaplanowane do końca 2019 roku. Inicjatywa jest realizowana w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020”.

Źródło: Informacja MSWiA

Kampania "Mam czas rozmawiać"

Kampania pod hasłem: „Mam czas rozmawiać” (#mamczasrozmawiac)  powstała, by stać się  inspiracją do podjęcia w rodzinie dialogu międzypokoleniowego o zdrowiu.

Pierwsza edycja kampanii została przeprowadzona w listopadzie 2017 roku.

W roku 2018 działania kampanijne zostaną przeprowadzone w dwóch częściach:

  • w czerwcu 2018 r., w dniach: 8-15.06.2018 r.;
  • na przełomie listopada i grudnia 2018 r., w dniach: 23-30.11.2018 r. (podczas Europejskiego Tygodnia Testowania), oraz 1.12.2018 r. (podczas Światowego Dnia AIDS).

Główne cele kampanii w jej odsłonie na rok 2018 to:

Edycja czerwcowa:

  • promowanie dialogu pomiędzy matkami a córkami, na temat konieczności testowania w kierunku HIV;
  • przypomnienie kobietom planującym macierzyństwo lub będącym już w ciąży, o badaniach w kierunku HIV, w myśl haseł: „Bądź mamą na medal. Zrób w ciąży wszystkie badania, w tym test na HIV”, „Zrób test na HIV. Dla siebie i swojego dziecka”, „Daj szansę swojemu dziecku. Nie daj szansy AIDS”.

Edycja listopadowa:

  • nacisk na dialog dotyczący konieczności testowania w kierunku HIV oraz zachęcenie do wykonania testu diagnostycznego, w jednym z 30 punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD).
  • wzmocnienie przekazu, że rozmowa na te tematy z bliskimi, może przyczynić się do lepszej edukacji, wyższej świadomości na temat konieczności wykonywania testu w kierunku HIV, a w konsekwencji spadku liczby zakażających się osób;
  • promocja edukacji na temat HIV/AIDS oraz chorób przenoszonych drogą płciową, aby miała ona swój początek w rodzinie i była dostosowana do wieku i potrzeb odbiorców.

W ramach aktywności kampanijnych przygotowano następujące działania:

  • wyprodukowano nowy spot telewizyjny z udziałem znanej i cenionej aktorki Marii Seweryn;
  • opracowano nowy projekt graficzny plakatu promującego testowanie w kierunku HIV;
  • zaplanowano działania informacyjno-promocyjne w Internecie, które będą prowadzone równolegle do działań medialnych w tradycyjnych mediach. Posty na Facebooku, Instagramie oraz wpisy na blogach uświadomią, dlaczego z bliskimi warto i trzeba rozmawiać o wszystkim;
  • do międzypokoleniowych rozmów o zdrowiu, w tym właśnie o chorobach przenoszonych drogą płciową takich jak HIV, będą zachęcać m.in. spoty emitowane w TVP, komunikacji miejskiej, placówkach medycznych, na terenie dworców PKP,  sieci kin w całej Polsce oraz na portalach informacyjnych w Internecie, takich jak wp.pl, gazeta.pl, interia.pl.;
  • insert do gazet regionalnych na terenie całej Polski we wrześniu 2018 r., w formie zaproszeń do odwiedzenia punktów PKD (punktów konsultacyjno-diagnostycznych, w których można wykonać test w kierunku HIV anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania), przypomni o badaniach w kierunku HIV;
  • umieszczenie w postaci banneru, w dniach 30 listopada oraz 1 grudnia 2018 r., w ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej prasie na terenie całej Polski, informacji o  stronie internetowej Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl, oraz Światowym Dniu AIDS, przypadającym 1 grudnia razem z „Czerwoną kokardką”, symbolem solidarności z osobami żyjącymi z HIV i AIDS, ich rodzinami i przyjaciółmi.

 

Źródło: Krajowe Centrum ds. AIDS https://aids.gov.pl/

„WYŁĄCZ RAKA” - ogólnopolska kampania profilaktyczno – edukacyjna

„SERVIER – WYŁĄCZ RAKA” to ogólnopolska kampania profilaktyczno – edukacyjna, realizowana przez firmę Servier Polska, której celem jest promocja profilaktyki przeciwnowotworowej oraz podnoszenie świadomości społecznej Polaków w zakresie czynników ryzyka.

Stale rosnąca liczba chorych na nowotwory sprawia, że działania zaplanowane w ramach kampanii kierowane są do szerokiego grona odbiorców.

Celem kampanii jest przede wszystkim edukacja społeczeństwa w zakresie profilaktyki przeciwnowotworowej, motywacja do przełamania lęku i wstydu przed badaniami, a także podkreślanie znaczenia wczesnego wykrywania choroby w skutecznym jej leczeniu.

Druga odsłona kampanii Servier – Wyłącz Raka, podobnie jak pierwsza, w całości poświęcona jest rakowi jelita grubego i przebiega pod hasłem: RAK JELITA GRUBEGO – ZAPOBIEGAJ, LECZ.

Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęły Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej.

Liczba zachorowań na raka jelita grubego stale wzrasta. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Nowotworów w przyszłości tendencja będzie zwyżkowa – już za 10 lat na raka jelita grubego w Polsce zachoruje ponad 28 tys. osób rocznie. Kolonoskopia, która jest jednym z najlepszych osiągnięć medycyny, a z której – z różnych przyczyn, w profilaktyce nowotworu niewiele osób korzysta, może być remedium na te zatrważające statystyki. Wystarczy przekonać do tego badania Polaków, a to niestety zadanie bardzo trudne…

KOLONOSKOPIA JEST SUPER, BO ŻYCIE JEST SUPER

Więcej informacji o kampanii na stronie: https://www.wylaczraka.pl/

 

„Zaszczep się wiedzą!”

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zakopanem przypomina o możliwości korzystania z wiarygodnych informacji o szczepieniach na portalu informacyjno-edukacyjnym „Zaszczep się wiedzą!”.

Laureat Nagrody Nobla – Albert Camus – powiedział, że przyczyną zła niemal zawsze jest niewiedza. Przeciwstawiamy się niewiedzy prowadząc akcję informacyjną i edukacyjną dotyczącą szczepień „Zaszczep się wiedzą”.

Akcja informuje – nie agituje.
Pomaga – nie wyręcza.
Komunikuje fakty – nie emocje.

Akcja jest przewodnikiem po wiarygodnych źródłach informacji na temat szczepień.
Odsyła do miarodajnych źródeł informacji na temat szczepień, certyfikowanych przez Ministerstwo Zdrowia, instytucje publiczne oraz do autorytetów medycznych – omawiających wyniki badań, nie własne opinie.

W ramach akcji udostępniono audiobook oraz elektroniczną wersję bajki dla dzieci „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”, która oswoi dzieci z procesem szczepień.

 

Informację o akcji można uzyskać wchodząc na stronę internetową www.zaszczepsiewiedza.pl

Znalezione obrazy dla zapytania przygody dzielnego niedźwiadka szczepana

Załącznik:

Bajka „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”

Kampania "Jasne jak słońce"

Znalezione obrazy dla zapytania jasne jak słońce kampania

Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny w ramach działań informacyjno – edukacyjnych dotyczących uświadamiania ryzyka związanego z nadmiernym narażeniem na promieniowanie ultrafioletowe, prowadzi kampanię „Jasne jak Słońce”. Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.

Szczegółowe informacje o kampanii na stronie: https://jasnejakslonce.pzh.gov.pl

Kanały informacji

feed-image Źródło RSS
2020  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Zakopanem